A hastánc eredete
A hastánc vagy orientális tánc a keleti eredetű táncok összefoglaló elnevezése. Eredeti arab neve: raqs sharki, ami szó szerint azt jelenti, hogy a kelet tánca. Az első „nyugati” nevet a franciák adták a XIX. században, és mivel az európai táncokban addig ismeretlen volt a törzs és a csípő külön mozgatása, tévesen „danse du ventre”-nek nevezték el, amelyet az angol tükörfordítás „belly dance”-re, a német "Bauchtanz"-ra, a magyar pedig "hastánc"-ra fordított.
A „kelet tánca” az egyik legrégibb táncforma, mely az ókori világban az anyaság és a termékenység tiszteletére végzett szertartások része volt, és egyben felkészítette a női testet a szülés folyamatára. A későbbi ókori társadalmakban a tánc kikerült a világi életbe és szórakoztatásból végezték.
A XI. században feltűnt egy vándorló népcsoport a „ghawazee”-k (cigányok), akik Indiából kiindulva, egyre nyugatabbra haladva Perzsiában, Egyiptomban, Törökországban telepedtek le, illetve később Spanyolországig jutottak.
A ghawazeek amerre jártak, meghonosították zenéjüket és táncukat, s e
táncok útközben keveredtek az adott ország már meglévő táncaival.
Sokak
szerint őket tekinthetjük a mai hastáncot megalapozó egyik
legfontosabb tényezőnek, hiszen táncukkal gazdagították, színesítették
az orientális táncot.
A modern hastánc története 1893-ban a Chicagoi Világkiállításon kezdődött. Az ide érkező szíriai táncosok táncukkal sokkolták a baletthez, és a
fűzővel karcsúsított nőalakokhoz szokott amerikaiakat, de azok mégsem
tudtak ellenállni.
A szíriai táncosok közül egy „Little Egypt” (Farida Mazar Spyropoulos) nevű vált a leghíresebbé.
A
századfordulón a művészetekre jellemzővé vált a Kelet felé fordulás,
ekkor alakult ki a mai napig élő szórakoztató jellegű orientális tánc,
az úgynevezett "cabaret style", azaz a revü stílus is.
1926-ban nyílt meg Kairóban a Casino Opera (Badia's Casino vagy Madame Badia's Cabaret), a modern hastánc első keleti színhelye, melynek Badia Masabni volt a megalapítója.
A század sztár hastáncosai léptek fel itt nagy háttérzenekarral, akik külön a táncosnak komponált zenét játszottak.
A század sztár hastáncosai léptek fel itt nagy háttérzenekarral, akik külön a táncosnak komponált zenét játszottak.
A
Casino Opera egykori csillagai Tahia Carioca, Samia Gamal, Naima Akef
mára már klasszikussá váltak. Ezek a művészek a filmvásznon is rendre
feltűntek, s ez a világ minden táján hatást gyakorolt a táncosokra.
Ekkor kezdődött a modern orientális tánc aranykora.
Naima Akef (1929-1966) |
Tahia Carioca (1915-1999) |
Samia Gamal (1924-1994) |
Hekmet
Fahmy, Nadia Gamal, Souher Zaki, Nagwa Fouad, Fifi Abdou majd később
Mona El Said, Aida Nour, Dina és még sorolni lehetne tovább az egyiptomi
sztártáncosokat.
A hastánc jelenleg leginkább Amerikában és Nyugat-Európában fejlődik tovább, mint professzionális szólótánc, ahol nagyon kreatív előadóművészek igyekeznek megmutatni, hogy az orientális tánc, mint akár más táncok, művészetté válhat.
Sajnos a legtöbb nyugati ember a hastáncról azt gondolja, hogy a szexuális vágykeltés, a csábítás tánca és kizárólag az erotikát látja benne, pedig ez egy nőiességet sugárzó táncforma, melyben rengeteg titok lappang. Emiatt egyre elterjedtebb az orientális tánc vagy keleti tánc elnevezés.
Az egyiptomi táncosok és mestertanárok ma már egyre gyakoribb nemzetközi szereplésének köszönhetően az eredeti arab elnevezés, a raqs sharki is széles körökben ismertté vált.
*****
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése