A workshopoktól a királynő címig
”…Számos
külföldi mestertanárnál voltam már, és mind a mai napig járok workshopokra.
Soha nem lehet azt mondani, hogy „én már mindent tudok, nekem ez elég.”…”
Örömmel jelentem be a
Hastáncextra olvasói számára, hogy egy interjú sorozatot indítottam útjára,
melyben a hazai hastáncélet kiemelkedő alakjaival beszélgetek.
Első választottam
Kecskeméti Anett Kahena, akinek kitartó szorgalma, soha nem szűnő tudásvágya,
céltudatossága, a hastánc iránti elkötelezettsége és lelkiismeretes munkája
sokak számára példaértékű lehet.
Anett nemzetközileg is elismert táncos és a
hazai hastáncélet aktív szereplője. Egyedülálló stílusa, sokszínűsége, lazasága
magával ragadó és szórakoztató. Nem csak fantasztikus előadóművész, de emellett
kiváló koreográfus, oktató, rendezvényszervező is.
Büszkeséggel tölt el, hogy
barátomnak tudhatom.
Az interjúnk
elején arra kérnélek, hogy néhány szóban mutatkozz be, mi az, amit fontosnak
tartasz elmondani magadról!
A
nevem Kecskeméti Anett, 6 éves korom óta táncolok, gyakorlatilag a színpadon
nőttem fel. Gyerek koromban show táncoltam, jazz balettoztam, nagyon sok
táncstílust kipróbáltam. Végül a hastánc lett az életem. Először csak dacból –
a tánc társaim mind piszkafák voltak én meg kerek, mondhatjuk nőies. A
hastánchoz nem kell vékonynak lenni, sőt. De aztán jobban megismertem ezt a
táncot, a hátterét, a kifejezés formáit és a szívemhez nőtt. Amikor fellépek,
jó érzés látni a csillogó szemeket a nézőtéren, de az is boldogságot okoz, ha
átadhatom a tudásom tanítványaimnak. Szerencsésnek mondhatom magam, mert a
hobbim a munkám, így igazából nem is munka. Kitölti a mindennapjaimat, remélem
életem végéig így lesz.
Hogyan indult el a
táncos életed? Hol találkoztál először a hastánccal, és miért döntöttél a
hastánctanulás mellett? Kinél kezdtél el hastáncot tanulni?
2003
óta hastáncolok. Az arab világ varázsa először Tunéziában ragadott magával,
amikor anyuval nyaraltunk. Mivel vidéki vagyok, nem sok lehetőségem volt régen
hastáncot tanulni. Kecskeméten Mester Anita tanfolyamára iratkoztam be, egy fél
évet jártam hozzá. Utána próbáltam internetről, DVD-kről gyarapítani a tudásom,
és kialakítani a saját stílusom. Ebben a show tánc is nagy szerepet kapott.
Eljártam workshopokra, hazai és nemzetközi tanárokhoz, és mindenhonnan egy
kicsit hozzáadtam az egyéni stílusomhoz.
Ezek szerint a
tánccal kapcsolatos elméleti és technikai tudásodat főleg a workshopoknak
köszönheted? Kik azok a tanárok és mestertanárok, akik inspirálóan hatottak rád
és miért?
Én
nem szeretem, ha valaki a tanára másolata. Ha jársz egy tanfolyamra, könnyen
rád ragadhat a tanárod stílusa. Szerintem a táncban az lenne fontos, hogy
mindenki önmaga legyen, mindenki saját magát tudja kiteljesíteni. Ezért jók a
workshopok, mert több emberhez eljuthatsz és mindenhonnan csak azt tartod meg
ami tetszik, amit magadénak érzel. Persze kellenek a tanfolyamok is, hogy
folyamatos legyen a gyakorlás, de én mindig küldöm a „lányaimat” workshopokra,
tanuljanak más tanároktól is, hogy ne legyen sok kis Anett. Egy is elég
belőlem! ;)
Számos
külföldi mestertanárnál voltam már, és mind a mai napig járok workshopokra.
Soha nem lehet azt mondani, hogy „én már mindent tudok, nekem ez elég.”
Milyen címeket
tudhatsz magadénak táncos karriered során, és mi az, amire a legbüszkébb vagy? Szerinted
a workshopokon való részvétel mennyiben befolyásolta az elért sikereidet?
Hazai
vizeken a Miss Hastánc Hungary 2010 Királynői címe a legnagyobb eredményem.
Emellett számos nemzetközi versenyen részt vettem, a budapesti Cairo! Festival-on
2011-ben, a bécsi Orient Express Festival-on 2012-ben nyertem, de a szívemnek
legkedvesebb a kairói Nile Group Festival nemzetközi versenyének az első helye.
A
hastánc hazájában, egy kis vidéki show táncos, tanár nélkül… szerintem ez a
legnagyobb elismerés.
Elég váratlanul csöppentem bele a magyar hastáncéletbe. Nem ismertek a pestiek, nem jártam neves oktatókhoz, akiknek a szárnyai alól kikukucskálva megismerhetett volna a hastáncvilág. Inkább próbáltam (és mai napig is próbálom) magamba szívni a tudást több helyről, alakítva a saját tánc egyéniségem. Úgy gondolom ezért volt nagy a bumm, amikor 2010-ben Királynő lettem.
Elég váratlanul csöppentem bele a magyar hastáncéletbe. Nem ismertek a pestiek, nem jártam neves oktatókhoz, akiknek a szárnyai alól kikukucskálva megismerhetett volna a hastáncvilág. Inkább próbáltam (és mai napig is próbálom) magamba szívni a tudást több helyről, alakítva a saját tánc egyéniségem. Úgy gondolom ezért volt nagy a bumm, amikor 2010-ben Királynő lettem.
Tulajdonképpen mik
azok a workshopok? Miben különböznek egy hétköznapi hastáncórától? Miért
fontosak? Kiknek ajánlanád a workshopokon való részvételt és miért?
A
szó fordítása műhelymunka. Hosszabb foglalkozás, ami egy témát dolgoz fel.
Legyen az technika, koreográfia, vagy elméleti workshop. A tanfolyamnál
intenzívebb foglalkozás, nem rendszeres. Míg egy tanfolyamon óráról órára,
hétről hétre építkeznek a táncosok, a workshop rövid idő alatt sok
információval gyarapít. Mindenkinek ajánlom, tanároknak, tanítványoknak,
kezdőknek és profiknak egyaránt. Számos témát fel lehet így dolgozni, és
mindenki arra a workshopra megy el, ami érdekli, ami a szintjének megfelelő,
vagy amely témában még keveset tud. A workshopnak nem az a lényege, hogy 2 óra
alatt, tökéletesen megtanulj egy koreográfiát. Hanem azt később felhasználd,
gyakorold, tovább fejleszd. Voltam olyan 3 órás koreográfia workshopon
Egyiptomban, amit soha nem táncoltam utána, viszont volt egy olyan kombináció,
ami nagyon megtetszett és azt később beleépítettem a táncomba. Ez lenne a
lényeg. Ez a fajta gyűjtögetés és adoptáció.
Számos címet
tudhatsz magadénak, mégis folyamatosan képzed magad. Fontosnak tartod, hogy egy
már elismert táncos és oktató is részt vegyen képzéseken?
Ez
nem is kérdés. A tánc egy olyan művészet, ami folyamatosan változik. Nekünk is
változni, fejlődni kell vele együtt. Nem olyan, mint egy videó játék, amiben ha
végigviszed az X pályát, akkor végeztél. Ez a videó játék végtelen, és te magad
is a végtelenségig fejlődhetsz. Mindig van valami új.
Úgy tudom, gyakran
szerepelsz külföldön és nem csak professzionális táncosként, hanem oktatóként
is egyre több meghívást kapsz. Mennyire népszerűek a workshopok itthon más
országokhoz képest? Hogyan jellemeznéd a
hazai hastáncéletet? Mennyire képzettek a hazai táncosok, és mennyire tartják
fontosnak a fejlődést, a megfelelő technikai tudás elsajátítását?
Nehéz
összehasonlítani, mert minden ország máshol tart a hastánc elterjedését
tekintve. Mivel számos nemzetközi fesztivál kerül megrendezésre, akár
Európában, akár a világon, úgy gondolom egyre népszerűbbek a workshopok. Olyan
tanároktól is tanulhatsz, akikhez nincs lehetőséged minden héten eljutni
tanfolyamra. Persze ehhez az kell, hogy legyen arra a táncosnak igénye, hogy
több tanártól tanuljon, a saját egyéniségét akarja kialakítani és ne csak egy
csoport tagja legyen. Van akinek az is elég, van aki csak hobbi táncos. De a
tanárok részéről mindenképp kellene egy kis szemlélet váltás Magyarországon.
Szerintem egymástól is sokat tanulhatnánk, csak be kellene ismerni. A közös
munka erre a legjobb példa. Bartos Noémivel (Miss Hastánc Hungary 2009) régóta
kollégák és barátnők vagyunk. Sokat tanultam tőle. Legutóbb Lengyelországban
táncoltunk együtt, egy saidi duót hoztunk össze. Noéminek egy régi
koreográfiája volt, amibe mindketten belenyúltunk, felturbóztuk. Egymástól
tanultunk. Ennek így kellene lennie, hogy mint tanár, egyre többet adhassunk át
a tanítványainknak is. Ne legyen az szégyen, ha más tanárokhoz elmegyünk
egy-egy workshopra.
Milyen tanácsokat
adnál azoknak, akiknek a lakóhelyéhez közel nincs lehetőségük arra, hogy
professzionális képzésen vegyenek részt?
Magyarországon
rengetegen hastáncolnak. Van, aki hobbi szinten, van aki komolyabban.
Természetesen van, aki nem akar versenyekre járni, vagy nemzetközi
fesztiválokon sok-sok eurót kifizetni. Összejárnak a barátnőkkel hetente és
táncolnak együtt a saját örömükre. Ez így teljesen rendben van. A probléma
akkor kezdődik, amikor egy hobbitáncos, kellő tudás hiányában színpadra áll,
közönség elé. Lehet, hogy szigorú vagyok ilyen szempontból, de ha valaki kínais
csörgőkendőben, „puszis Tarkan-t” táncol egy falunapon, és emellé
bekonferálják, hogy ősi egyiptomi hastánc… na, ettől kiakadok. Az egy dolog,
hogy lejáratja magát, de a többi magyar hastáncost is. De ez nem elég, még fel
is rakja a youtube-ra. Persze folyamatosan fejlődünk (vagyis remélem, hogy
fejlődünk) és egyre kevesebb az ilyen incidens. De a 21. században, az internet
világában nagyon egyszerű utána járni, hogy mi korrekt és mi nem. Ha eljárunk
egy tanfolyamra és az oktató iráni pop zenékre tanít autentikus egyiptomi
hastáncot, akkor azért elgondolkozhatunk, hogy egyáltalán milyen nyelven énekel
az énekes. Nem biztos, hogy minden városban lehetőség van jó oktatót találni,
olyat, aki ért is szakmához és jó pedagógus is egyben. Éppen ezért ajánlom
mindenkinek a workshopokat, mert eljuthatsz olyan tanárokhoz, akik tényleg
értenek a hastánchoz. Tudom, hogy a hastánc szubjektív műfaj, mindenkinek más
tetszik. Ezért jó, ha több tanárhoz eljár az ember, kipróbálni, hogy mit szeret
és mit nem. Sajnos sok tanár félti a tanítványait, nem engedi őket máshoz
workshopra, nehogy otthagyják őt. De ahelyett, hogy bekorlátozza a csoportot,
el kellene gondolkodnia azon, hogy ha a másik jobb nálam, akkor valamit tenni
kellene. Mondjuk magát is tovább kellene képeznie, hogy tudjon mit adni a
csoportjának, tanítványainak. És végső soron így fejlődik a tanár is, a csoport
is, és az egész magyar hastáncvilág.
Milyen lehetőségek
vannak azoknak a számára, akik munkájuk vagy egyéb elfoglaltságuk miatt nem
tudnak heti rendszerességgel hastánc órákon részt venni, de szeretnének jó
táncossá válni, vagy versenyeken kimagasló eredményeket elérni?
Aki
nem tud járni rendszeresen hastáncórákra, de szeretne fejlődni, mindenképp
járjon el workshopokra, akár hazai akár külföldi tanárokhoz. Emellett persze
elengedhetetlen a workshopon tanultak ismétlése, gyakorlása, legyen az
technika, vagy koreográfia. De mindenképp fontos a rendszeresség.
Akinek
nincs lehetősége hetente eljárni tanfolyamra, néha menjen el egy-egy magánórára
is, főleg ha versenyre készül. A magánórák személyre szabottak, a táncos mondja
meg, miből álljon az óra, mit szeretne csinálni. Persze a tanár javít, segít a
technika csiszolásában, koreográfia javításában.
Az interjúnk
végéhez közeledve, az szeretném megkérdezni tőled, hogy hogyan válhat valaki hastánc
királynővé? Milyen útmutatóval tudnál szolgálni azoknak az olvasóknak, akik
hasonlóan szép karriert szeretnének felépíteni maguknak, mint te?
Egyéniség. Önbizalom. Alázat.
Mindig legyél önmagad, találd meg a saját stílusod, alkosd meg az egyéniséged. Bízz magadban, akkor is, ha sokan támadnak. A jó tanácsokat, segítséget mindig fogadd el. De a legfontosabb, hogy szeresd, amit csinálsz, akár fellépő táncos vagy, akár tanár. A nézők és a tanítványok is megérzik, ha beleadod szívedet-lelkedet, és ezt csak így lehet. Nem elvenni kell tőlük, hanem adni.
Egyéniség. Önbizalom. Alázat.
Mindig legyél önmagad, találd meg a saját stílusod, alkosd meg az egyéniséged. Bízz magadban, akkor is, ha sokan támadnak. A jó tanácsokat, segítséget mindig fogadd el. De a legfontosabb, hogy szeresd, amit csinálsz, akár fellépő táncos vagy, akár tanár. A nézők és a tanítványok is megérzik, ha beleadod szívedet-lelkedet, és ezt csak így lehet. Nem elvenni kell tőlük, hanem adni.
***
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése